Mannencosmetica is niet meer zo’n vreemd concept, zegt studie

februari 11, 2017

MANNENCOSMETICA IS NIET MEER ZO VREEMD

Als je als man aandacht wilt besteden aan je uiterlijk, dan ben je – wereldwijd – echt niet de eerste die zich daaraan waagt. Affiniteit met huidverzorging en mogelijk make-up is in middels echt iets voor de moderne man die de ‘schoonheidshorizon’ aan het verkennen is. Tijd dus om iets te zeggen over mannencosmetica.

In Nederland zijn nog niet veel gegevens bekend over mannen die cosmetica gebruiken, anders dan dat mannen inmiddels nagenoeg net zo veel geld uitgeven aan ‘cosmetica’ als vrouwen. Recent onderzoek onder 1000 mannen met betrekking tot mannencosmetica in de UK en USA leert dat steeds meer mannen de druk voelen om zichzelf te verfraaien.
De studie(*) opent de mannelijke badkamerkasten en laten we eens een kijkje nemen welke producten het meest worden gebruikt:
54 procent huidverzorgingsproducten (vochtinbrengend- en oogcrème)
33 procent ontharingsmiddelen (wax/hars)
39 procent lippenbalsem
29 procent nagelverzorging
24 procent maskers
13 procent wenkbrauw correctie producten
11 procent bruinmiddel /bruin zonder zon
9 procent gekleurde crème
10 procent camouflagestift (camoufleren van onregelmatigheden)
26 procent niets van dit alles

Uit bovenstaande blijkt dat mannen niet alleen hun gezicht wassen en zich scheren, maar veel meer aan onderhoud doen. Ze gebruiken wel degelijk mannencosmetica.
Wat zijn jullie ervaringen? Wat staat er bij jullie man/vriend/echtgenoot in het badkamerkastje?

(*) studie met als titel ‘The state of men’    entertainment-2014-04-male-makeup-male-make-up-gq-magazine-april-2014-manicure-face-03